Melatonine

Heb jij ook moeite bij het in slaap vallen? Lig je soms ‘s nachts wakker te wachten tot de vogeltjes gaan fluiten en het weer ochtend is, hoewel je ‘s ochtends vaak ontzettend moe bent en eigenlijk je bed niet uit wil komen… Misschien kan melatonine jou dan helpen! Naast voordelen bij het in slaap vallen en goed doorslapen heeft melatonine ook een positief effect op je afweer en helpt het ook bij het constant houden van je gewicht. Ook kan migraine soms behandeld worden met melatonine. Tot slot kan het helpen bij klachten van depressieve aard. Een veelzijdig stofje dus.

Wat is Melatonine?

Melatonine is een hormoon dat normaal gesproken in voldoende hoeveelheden wordt geproduceerd door de epifyse (ook wel pijnappelklier genoemd) en aan het bloed wordt afgegeven. Het reguleert andere hormonen en heeft een belangrijke functie bij het in stand houden van de interne klok. Het slaap-waakritme is hier het beste voorbeeld van. Zodra het buiten donker wordt produceert ons lichaam meer melatonine waardoor we slaperig worden. Het omgekeerde is ook waar: wanneer het licht is produceert het lichaam minder melatonine. Een aantal factoren kan dit natuurlijke productie- en afgifteproces van melatonine verstoren. Voorbeelden hiervan zijn stress, leeftijd, medicatie of blootstelling aan licht in de nacht.

Eigenschappen

Melatonine als smart drug kan veel positieve effecten geven. Het is een sterke anti-oxidant en beschermt vetten en eiwitten tegen vrije radicalen die in het lichaam voorkomen. Melatonine kan de bloed-hersenbarrière passeren en zo snel een effect hebben op de cellen in het centrale zenuwstelsel. Melatonine kan goed voor ontspanning zorgen en helpt bij het verlagen van een te hoge bloeddruk. Het effect van melatonine als slaapmiddel is het duidelijkst, dit is ook de reden dat deze nootropic voornamelijk genomen wordt.

Dosis

De optimale dosis verschilt per persoon van 1 tot 5mg per dag (of nacht). Een aantal medicijnen verlagen het melatonine-niveau. Overleg met je huisarts hoeveel melatonine je veilig kunt innemen. Combineer melatonine niet met alcohol of andere verdovende middelen. Zeker voor een goede nachtrust is het aan te raden melatonine in te nemen ongeveer een uur tot 30 minuten voor je in slaap wilt vallen.

Bijwerkingen

Bijwerkingen bij het juist gebruik van melatonine zijn zeer zeldzaam. De dagelijks aanbevolen hoeveelheid dient niet overschreden te worden: dan kunnen er klachten optreden als een verdoofd gevoel en verminderde concentratie. Er zijn mensen die overgevoelig zijn voor melatonine, zij ervaren vaak huiduitslag en jeuk. In het begin van het gebruik van melatonine komen hoofdpijn, duizeligheid, slaperigheid maar soms juist slapeloosheid ook voor. Als dit meer dan een paar dagen aanhoudt is het verstandig een arts te raadplegen.